کد خبر: 1213497
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
حجم گاز فلر ایران که سوزانده می‌شود، معادل کل صادرات سالیانه گاز طبیعی ایران است و با جلوگیری از سوزاندن گاز‌های فلر، امکان دو برابر شدن درآمد‌های ارزی ایران حاصل از صادرات گاز فراهم خواهد شد یا ایران می‌تواند از محل خاموش شدن آتش گاز‌های فلر در حل معضل ناترازی بخش‌های مؤلد اقتصاد بهره ببرد. 
جوان آنلاین: حجم گاز فلر ایران که سوزانده می‌شود، معادل کل صادرات سالیانه گاز طبیعی ایران است و با جلوگیری از سوزاندن گاز‌های فلر، امکان دو برابر شدن درآمد‌های ارزی ایران حاصل از صادرات گاز فراهم خواهد شد یا ایران می‌تواند از محل خاموش شدن آتش گاز‌های فلر در حل معضل ناترازی بخش‌های مؤلد اقتصاد بهره ببرد. 
 
گاز‌های همراه، محصول جانبی میادین نفت و گاز و همچنین پالایشگاه‌ها، به دلیل عدم توانایی در جداسازی آن‌ها در طی فرآیند‌های استخراج یا پالایش، چالش مهمی را ایجاد می‌کنند. در نتیجه، این گاز‌ها اغلب به یک مکان دور از لوله هدایت می‌شوند و می‌سوزند. این در حالی است که حجم گاز فلر سوزانده شده در ایران معادل کل صادرات سالانه گاز طبیعی کشور است. با جلوگیری از سوزاندن این گاز‌های مشعل، ایران این پتانسیل را دارد که درآمد‌های ارزی خود از صادرات گاز را دوبرابر کند یا از گاز‌های مشعل خاموش شده برای رفع ناهماهنگی اقتصادی در بخش‌های مختلف تولیدی استفاده کند. 
گاز‌های همراه، گاز‌های خروجی از میادین نفت و گاز و همچنین پالایشگاه‌ها هستند که به دلیل عدم امکان جداسازی در فرآیند استخراج نفت یا پالایشگاه‌ها، با لوله به محلی دورتر از مجتمع هدایت می‌شوند و در آنجا سوزانده می‌شوند.
حجم گاز فلر ایران که سوزانده می‌شود، معادل کل صادرات سالیانه گاز طبیعی ایران است و با جلوگیری از سوزاندن گاز‌های فلر، امکان دو برابر شدن درآمد‌های ارزی ایران حاصل از صادرات گاز فراهم خواهد شد یا ایران می‌تواند از محل خاموش شدن آتش گاز‌های فلر در حل معضل ناترازی بخش‌های مؤلد اقتصاد بهره ببرد. 
پیامد‌های اقتصادی جلوگیری از سوزاندن گاز‌های شعله‌ور عمیق است. در حال حاضر حجم گاز فلر سوزانده شده در ایران معادل کل صادرات سالانه گاز طبیعی کشور است. ایران با گرفتن و استفاده از این گاز‌ها به جای سوزاندن آن‌ها می‌تواند درآمد ارزی خود را از صادرات گاز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این فرصت فوق‌العاده‌ای را برای کشور فراهم می‌کند تا رشد اقتصادی خود را تقویت کند، توسعه زیرساخت‌ها را تأمین مالی کند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند. درآمد اضافی حاصل از استفاده از گاز مشعل می‌تواند به ایجاد شغل، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و بهبود استاندارد کلی زندگی برای جمعیت کمک کند. 
از همین رو تمرکز اصلی وزارت نفت از ابتدای روی کار آمدن، حل این معضل بوده است و قوانین مصوب مجلس نیز در جهت اعمال عوارض بر سوزاندن گاز فلر، مقدمه‌ای برای انجام اقدامات لازم در این زمینه بوده است. دولت سیزدهم برای حل این موضوع و خاموش شدن همیشگی گاز‌های فلر اقدامات مهمی را انجام داده است و طبق اعلام وزارت نفت، پایان ۱۴۰۴، نقطه پایان سوزاندن گاز‌های فلر در ایران است. 
تلاش برای کاهش هدر رفت گاز‌های همراه در میادین نفتی و پالایشگاه‌های ایران به دلایل متعددی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. نه تنها امکان ایجاد درآمد ثابت سالانه ۵ میلیارد دلاری را برای کشور فراهم می‌کند، بلکه افزایش قابل توجه ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را نیز به دنبال دارد. برنامه هفتم با هدف رسیدگی به این موضوع، شامل تعیین تکلیف برای شرکت‌های مسئول تولید گاز فلر است. علاوه بر این، براساس برنامه‌ریزی وزارت نفت ایران، هدف این است که تا پایان سال ۱۴۰۴ موارد مشعل سوختن در کشور به طور کامل متوقف شود. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد گاز‌های مشعل شناسایی شده است که نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی است. با سوزاندن روزانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب گاز فلر در ایران، جلوگیری از این هدررفت می‌تواند مشکل مهمی را که نیمی از صنایع بزرگ کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد حل کند.
برچسب ها: گاز ، انرژی ، صادرات گاز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار